Basispatroon maken

Het plan is om deze week te beginnen met het maken van een nieuw basispatroon, daarom heb ik mijn stapeltje favoriete boeken maar weer eens tevoorschijn gehaald.

Want als je een patroon koopt (als pdf of uit een blad) dan is dat patroon getekend op “confectie-maten” .
Het zijn standaardmaten, waarbij het patroon geen rekening houdt met jouw bolle buik, holle rug of scheve schouder (ik noem maar wat voorbeelden).

Want zet 4 dames met dezelfde maat bij elkaar en grote kans dat ze een totaal ander figuur hebben.

Want die 118 centimeter heupomtrek die kan grotendeels in de billen zitten, of juist op de heupen of je hebt een volle buik.
Of je hebt in verhouding een grote cupmaat maar een smalle rug, of andersom dat kan natuurlijk ook. Maar een matentabel gaat toch uit van één getal.

Basispatroon

Om die reden ben ik fan van het gebruiken van een basispatroon.
Een patroon waar al die aanpassingen al in zijn verwerkt en die je als basis gebruikt voor al je patronen.

Zo heb ik in verhouding smalle schouders, is mijn borstkas smaller dan gemiddeld met toch weer een redelijke cupmaat, heb ik bolle schouders en een ronde bovenrug, maar ook een holle onderrug en ronde heupen en billen. (en toch zie ik er niet zo heel raar uit, dat valt best wel mee volgens mij).

En al die aanpassingen in een patroon die daarvoor nodig zijn verwerk ik in mijn basispatroon.

Als ik dan begin met een nieuw kooppatroon dan leg ik daar eerst het basispatroon op en zie dan meteen waar het fout kan gaan en teken dan de juiste lijnen in.

Zo’n schouderlijn kun je dan eerst aanpassen, en je ziet al gauw of de coupenaad op de juiste hoogte zit.

Dat voorkomt allemaal aanpassingen nadat het kledingstuk al in elkaar zit en dat maakt het zo’n fijne manier van werken.

En daarbij vind ik het ook leuk om een basispatroon te maken, ik houd wel van dat puzzelen om die pasvorm goed te krijgen.

Het lukt niet altijd om het volgens de theorie aan te passen, maar ik ben praktisch aangelegd en lukt niet linksom dan doe ik het gewoon rechtsom.

Ik ga weer proberen om tussendoor foto’s te maken zodat ik mijn weg naar het basispatroon ook hier kan laten zien.

4 reacties op “Basispatroon maken”

  1. Nellie Bos avatar
    Nellie Bos

    Ja , fijn . Ik wil zo’n basispatroon ook nog eens maken

  2. Anne avatar
    Anne

    Ja het basispatroon zit ook in mijn to do list. ✅

  3. Marja avatar
    Marja

    Ik volg graag de stappen die u gaat maken om bij een goed basis patroon uit te komen.

  4. Foekje de Jong avatar
    Foekje de Jong

    Ja doe graag mee

4 Comments

  • Ja , fijn . Ik wil zo’n basispatroon ook nog eens maken

  • Ja het basispatroon zit ook in mijn to do list. ✅

  • Ik volg graag de stappen die u gaat maken om bij een goed basis patroon uit te komen.

  • Ja doe graag mee

Comments are closed.